Dat we allemaal een baan nodig hebben is duidelijk, maar waar Nederland elke dag werkt weten we eigenlijk niet. Wat zijn de grootste werkgevers van Nederland en zit jouw werkgever er ook tussen?
De Politie
De politie is al jaren te vinden in de top 10 van grootste werkgevers van Nederland. Er is nog steeds veel behoefte aan blauw op straat en dat vertaalt zich naar nieuwe banen. Met in totaal 62.942 werknemers vertegenwoordigen zij een hele grote groep van werken Nederland. Toch komt de politie dit jaar bijna 1400 mensen tekort. Ze gaan daarmee een moeilijk jaar tegemoet. Op een totaal van ruim 47.000 banen is dat 3 procent. Het dieptepunt is tijdelijk, want naar verwachting is de bezetting in 2025 weer op sterkte, als duizenden aspiranten zijn opgeleid. Die zijn gelukkig al begonnen met hun trainingen
Defensie
Ook is defensie al jaren een van de grootste werkgevers in Nederland, ondanks alle bezuinigingen van de afgelopen jaren, zijn er nog steeds 59.000 fte’s bij defensie te vinden. Defensie heeft minder banen te bieden dan de jaren ervoor, maar staat dus nog steeds hoog in het rijtje van grootste werkgevers van Nederland.
Ministerie van Veiligheid en Justitie
De overheid doet het nog steeds goed als werkgever. Na de Politie en Defensie staat aansluitend in dit rijtje het ministerie van Veiligheid en Justitie. Met 28.000 fte is ook deze tak van veiligheid goed vertegenwoordigd. Ook hier gaat het niet allemaal over rozen. Ook de rechters hebben het regelmatig te druk, waardoor zaken vooruit geschoven worden en soms zelfs geseponeerd. We zien de personeelskrapte overal, ook in justitie en veiligheid.
Ahold Delhaize
Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, bol.com, Etos en Gall & Gall, is het afgelopen jaar een nog grotere werkgever geworden dan het al was. Natuurlijk groeiden deze bedrijven ook enorm in omzet, maar dus ook in personeel. Met net iets meer dan 33.000 voltijdsbanen in Nederland is het met afstand de grootste particuliere werkgever van ons land.
Rabobank
Rabobank is met zo’n 25.000 voltijdsbanen nog altijd een van de grootste van Nederland. Dat komt doordat de Rabobank door het hele land vestigingen heeft, veel aan sponsorships doet en dus simpelweg een grote bank is met veel onlineverkeer heeft. Net als elke grote bank zijn de werknemers van Rabo continu bezig om de website, de app en het algehele gebruik te verbeteren, met een tweede plek op de werkgeverslijst als beloning. We zijn natuurlijk allemaal gaan internetbankieren de laatste jaren. Dat heeft zeker banen gescheeld, maar er zijn ook veel banen bijgekomen. Denk bijvoorbeeld aan IT en klantenservice.
Belastingdienst
Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker wel, door meer mensen aan te nemen. Ze weten bij de belastingdienst dan ook goed hoe ze veel werkgelegenheid moeten creëren. Vorig jaar werkten er zo’n 25,000 fte bij de belastingdienst. Toch is ook de belastingdienst niet zonder kleerscheuren uit de laatste crisisjaren gekomen. Van bezuinigen tot weer meer mensen aannemen. De belastingtelefoon is de laatste maanden heel vaak overbelast., waardoor er lange wachtrijen ontstaan en je zelfs uit de wachtrij gezet wordt als de wachttijd te lang is. Misschien moeten ze dus nog meer banen creëren.
PostNL
Dan komt PostNL met circa 22.000 voltijdsbanen. We versturen misschien minder brieven en gewone post, maar des te meer pakketten. Je ziet de witte busjes overal rijden. PostNL is hot, of beter gezegd pakketjes veersturen en ontvangen is hot. Tijdens de coronacrisis is ons online gedrag alleen maar verergerd en in een razend tempo. Mede daardoor wordt pakketjes versturen vanaf dit jaar duurder.
KLM
KLM, de grootste van Nederland in de vliegwereld. Het luchtvaartbedrijf telt na grote reorganisaties nu nog iets meer dan 19.000 fte en kwam natuurlijk lelijk in het nieuws het afgelopen jaar. Zowel met de directeur als met de personeelsklachten. De misstanden bij het grondwerk op Schiphol en dan met name KLM zijn erbarmelijk. Dat zorgde voor aardig wat imagoschade. Ondanks die misstanden en de huidige klimaatcrisis, houden mensen gewoon van een vliegvakantie of het vliegtuig als vervoersmiddel. De werkgever blijft dus gemakkelijk bestaan, al is dat wel met flink wat overheidssteun.
De NS
Er is ook plek voor onze Nederlandse Spoorwegen met 17,000 fte. Ten minste, dat bleek uit de laatste cijfers van 2022. Inmiddels zal er wel flink wat veranderd zijn. We kunnen de laatste tijd in verschillende berichten lezen dat het personeel van zowel NS als het streekvervoer steeds vaker staakt. Dat komt mede door het personeelstekort waar NS mee kampt. Tel daar de hoge werkdruk en middelmatige salarissen bij op en je hebt de perfecte omstandigheden voor een staking. Desalniettemin, is de NS wel goed voor flink wat banen en ook de mogelijkheid voor heel veel andere werkenden om te pendelen naar hun werk.
ASML
Als een van de weinige bedrijven ter wereld maakt ASML machines waarmee chips kunnen worden gemaakt. ASML levert deze machines aan grote chipmakers als Samsung en Intel. Daarmee heeft het bedrijf een belangrijke rol in onze smartphones, laptops en andere apparaten. Het techbedrijf ASML groeide enorm had dit jaar. De kans is groot dat ze heel gauw de nummer zes voorbijstreven. Dit bedrijf zit nu al tegen de 17.000 werknemers aan en groeit bovengemiddeld hard. Afgelopen jaar kwamen er meer dan tweeduizend mensen werken bij de chipmachinemaker Geen ander bedrijf uit de top tien van dit jaar doet hen dat na. Ahold groeide bijvoorbeeld maar met 1.400 fte.
Jumbo
Jumbo zit ook in het rijtje van top tien grootste werkgevers met circa 15.500 fte. Dat is inclusief La Place, maar zonder HEMA. Dat bedrijf is in het bezit van de familie achter het concern, maar is geen onderdeel van dezelfde onderneming. Hoeveel mensen bij HEMA werken, is onbekend. Het zijn er ongetwijfeld veel.
Groene regels voor grote bedrijven
Grote werkgevers moeten vanaf 2023 verplicht gegeven afleveren over hun woon-werk en zakelijk verkeer van werknemers. Zo kunnen we onder andere in 2030 de afgesproken klimaatdoelen voor Nederland halen. Met deze gegevens wil de overheid straks 1 megaton CO2-uitstoot besparen. Deze regel dient eerst als rapportageplicht, maar kan vanaf 2025 ook ingezet worden om werkgevers aan te verplichten meer actie te ondernemen.