De mooiste kleding koop je bij Mango. Tenminste, dat is waarschijnlijk wat Mango zelf zegt. En hetgeen waar wellicht een aantal klanten het ook mee eens zijn. Anyway, hoe mooi het ook is, af en toe zal je een artikel ontvangen dat je moet retourneren. Het is te groot, te klein, heeft de verkeerde kleur om te matchen bij je andere kleding of voldoet simpelweg niet aan je verwachting.
In dit artikel zullen we je middels een duidelijke handleiding vertellen hoe je een online van de Mango moet retourneren. Dus niet een onduidelijke opeenstapeling van allemaal losse stappen, maar gewoon een mooie gids die je van a tot z leidt en de belangrijkste retourvoorwaarden vermeldt.
Retourneren in de winkel
In principe heb je twee keuzes om je online aankoop te retourneren naar Mango. De eerste is om het artikel naar een winkel te brengen, de tweede betreft het retourneren via de post. We zullen eerst vertellen wat je moet doen bij een retourtje naar de winkel. Lees:
- Zoek uit of er bij jou in de buurt een Mango-winkel zit. Of eentje op de plek waar je bijvoorbeeld werkt.
- Neem het te retourneren artikel in ongewassen, ongebruikte, onbeschadigde staat en met alle originele labels attached mee naar de winkel. Vergeet eveneens niet het retourneringsformulier (ingevuld) mee te nemen.
- Ga in de winkel naar de kassa, waar je vermeld dat je een artikel/ meerdere artikelen komt retourneren. Een medewerker zal de retour voor je afronden.
Mango spreekt bij deze optie zelf van een duurzamere optie. Dit betreft het feit dat je de CO2-uitstoot van het transport vermindert, als je het artikel bij de dichtstbijzijnde winkel je retour inlevert. Mocht je bijvoorbeeld op de fiets kunnen, dan is dat nóg veel beter dan dat je de auto pakt.
Let op! Retourformulier kwijt? Geen probleem. Download het via Mijn Aankopen in Mijn Account. Je kan ook gewoon de streepjescode bij Mijn Aankopen laten zien. Geen gezeur met het printen van formulieren met de printer die je niet hebt, maar gewoon online.
Retourneren via de post
De tweede, minder duurzamere optie is om je item te retourneren via de post. Goed nieuws, dit is in principe gratis, dus hiervoor hoef je niks te betalen, net zoals dat bij het retourneren in de winkel geldt. We zullen je vertellen wat je moet doen:
- Vul het retourneringsformulier in. Hier vul je in of je het artikel wil ruilen naar een andere maat óf waarom je het artikel wil retourneren.
- Verpak de te retourneren artikelen stevig en voeg voorafgaand aan het dichtplakken het retourneringsfromulier toe.
- Plak op de buitenkant het retourlabel en verwijder het originele verzendlabel.
- Ga naar het dichtstbijzijnde PostNL verzendpunt en lever je pakket hier in.
- Neem het verzendbewijs in ontvangst en bewaar het tot het moment dat je weet dat Mango je retour in goede orde heeft ontvangen.
Let op! Retourlabel kwijt? Geen probleem. Download het via Mijn Aankopen in Mijn Account. Helaas heb je nu die printer wel nodig.
Terugbetaling
In principe maakt het niet uit hoe je het artikel retourneert, want je krijgt je geld eigenlijk altijd terug op de manier waarop je in eerste instantie hebt betaald. Dus, rekende je af met je credit card, dan zal het retourbedrag op die rekening worden verrekend. En als je via iDeal betaalde, zal de terugbetaling binnen enkele dagen op die rekening verschijnen.
In de winkel zal het tot 48 uur duren voordat de terugbetaling is verwerkt. Bij het retourneren via de post verloopt dat net wat anders. Het kan namelijk tot wel 10 werkdagen duren voordat zij je pakket ontvangen. Vanaf het moment van het ontvangst geldt overigens wel dat binnen 48 uur de terugbetaling zal worden verwerkt. Zo’n verwerking betekent overigens niet dat je dan al je geld terug hebt. Vanaf het moment van verwerking zal het, afhankelijk van je bank, nog zo’n 3 tot 12 werkdagen duren tot het op je rekening staat.
Ruilen
Als je een artikel omruilt naar een andere maat, krijg je natuurlijk geen terugbetaling. Overigens kan je door bovenstaande informatie er wel rekening mee houden dat het een aantal dagen duurt voordat je de omruiling in huis hebt.
Retourvoorwaarden
In principe klinkt de bovenstaande informatie allemaal vrij logisch. Echter is er nog zeker wel een beetje informatie dat we nog niet hebben benoemd, maar wel degelijk even belangrijk dan niet belangrijker is. Lees:
- Retourtermijn
Je hebt 30 dagen vanaf het moment van ontvangst om de artikelen te retourneren. Hierna kan Mango (waarschijnlijk) niks meer voor je betekenen.
Let op! Heb je op 06/11/2023 of later een bestelling gedaan in de CAPSULE-collectie? Deze retourtermijn ligt op 14 dagen. - Niet te retourneren artikelen
Er is een heel aantal artikelen dat je niet mag retourneren/ ruilen. Het betreft de volgende producten met de desbetreffende voorwaarden:
– Cadeaubonnen mag je alleen ruilen, niet retourneren. Met andere woorden, je kan een cadeaubon niet ruilen voor geld maar alleen ‘ruilen’ voor een kledingstuk.
– Maskers, gels, toiletartikelen, lingerie, ondergoed, oorbellen, producten waarvan de verzegeling is verbroken én gepersonaliseerde artikelen kan je niet ruilen of retourneren. De reden hierom varieert van hygiënische aard tot de onverkoopbaarheid van artikelen. - Retourneren via ander postbedrijf
Retourneer je niet via PostNL of laat je bijvoorbeeld je pakket ophalen, dan zijn de kosten daarvan voor eigen rekening. - Stevig verpakken
Het is de bedoeling dat de artikelen in ongebruikte en onbeschadigde staat terugkeren naar Mango. Weet je bijvoorbeeld dat het een breekbaar artikel, zoals een parfum, betreft, dan moet je zelf het pakket goed inpakken. Vul de doos bijvoorbeeld aan met papier of gebruik een verzendenvelop met luchtkussen.
Zo zie je maar weer dat het retourneren van artikelen aan de Spaanse modeketen niet moeilijk is, maar dat je er wel degelijk zelf wat voor moet doen. Pas op het moment dat het artikel in handen van Mango is, is het jouw verantwoordelijkheid wat ermee gebeurt. Bij vragen dien je de klantenservice van Mango te contacteren en verder wensen we je nog veel succes met het in werking stellen van de retour.